Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2024 (49 st.) | År 2023 (61 st.) | År 2022 (53 st.) | År 2021 (147 st.) | År 2020 (110 st.) | År 2019 (425 st.) | År 2018 (475 st.) | År 2017 (673 st.) | År 2016 (1 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan.*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan. Medeltal för den egna svarargruppen 2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. ** Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. ** Se frågans fördelning: I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. Medeltal för den egna svarargruppen 1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. ** Se frågans fördelning: Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
I min skola har vi en plan för utveckling och kompletterande utbildning för digitaliseringen som hålls à jour.** Se frågans fördelning: I min skola har vi en plan för utveckling och kompletterande utbildning för digitaliseringen som hålls à jour. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.* Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Skolan erbjuder användarna tekniskt IT-stöd.* Se frågans fördelning: Skolan erbjuder användarna tekniskt IT-stöd. Medeltal för den egna svarargruppen 2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.* Se frågans fördelning: Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.* Se frågans fördelning: Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. * Se frågans fördelning: Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date.* Se frågans fördelning: De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen. * Se frågans fördelning: Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Kvaliteten på de digitala webb- och lärandemiljöerna vid vår skola utvärderas regelbundet. * Se frågans fördelning: Kvaliteten på de digitala webb- och lärandemiljöerna vid vår skola utvärderas regelbundet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag tycker att nätkapaciteten räcker till.* Se frågans fördelning: Jag tycker att nätkapaciteten räcker till. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Hela vårt skolsamfund inklusive intressegrupperna har engagerat sig i processen för att utveckla digitaliseringen, och också vårdnadshavarna är medvetna om hur den framskrider.* Se frågans fördelning: Hela vårt skolsamfund inklusive intressegrupperna har engagerat sig i processen för att utveckla digitaliseringen, och också vårdnadshavarna är medvetna om hur den framskrider. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I våra mer omfattande och långsiktiga planer har vi skrivit in hur vi tänkt utveckla digitaliseringen. * Se frågans fördelning: I våra mer omfattande och långsiktiga planer har vi skrivit in hur vi tänkt utveckla digitaliseringen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. * Se frågans fördelning: Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.* Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. * Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. * Se frågans fördelning: Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats.* Se frågans fördelning: De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Inga betydande skillnader i svaren. |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2022 och 25.6.2022. Uppgifterna på denna sida ändras inte.