Årsrapport 1.1.2024-20.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (8 st.) |   År 2024 (100 st.) |   År 2023 (61 st.) |   År 2022 (53 st.) |   År 2021 (147 st.) |   År 2020 (110 st.) |   År 2019 (425 st.) |   År 2018 (475 st.) |   År 2017 (673 st.) |   År 2016 (1 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag tycker att nätkapaciteten räcker till.**
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Skolan har ett team för att utveckla pedagogiskt bruk av IKT. ***
Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.***
Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp. ***
Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. ***
Att dra nytta av bästa praxis är en grej för hela inlärargemenskapen och alla kan glädja sig över de försök som görs, också när de resulterar i platt fall. ***
I vår skola får arbetsgemenskapen regelbundet bekanta sig med bästa praxis på olika områden, och alla uppmuntras att prova sig fram.***
Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan.***
Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. ***
I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. ***
Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. ***
Bästa praxis utvecklas systematiskt och etableras i form av verksamhetsmodeller som är gemensamma för hela arbetsgemenskapen. ***
Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen. **
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens. **
Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. **
Lärarna letar rätt på alternativa pedagogiska modeller som stöder undervisningen.**
I våra mer omfattande och långsiktiga planer har vi skrivit in hur vi tänkt utveckla digitaliseringen. **
Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens.**
Jag använder mig mångsidigt av datateknik både i skolans interna och externa kommunikation. **
Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.**
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.*
Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. *
Kvaliteten på de digitala webb- och lärandemiljöerna vid vår skola utvärderas regelbundet. *
Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. *
Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.*
De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats.*
Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. *
I skolan finns en eller flera tutorlärare eller personer som fungerar som ICT-stöd för de andra lärarnas pedagogiska bruk av nätet.*
Skolan har trådlöst nät.*
Skolan erbjuder användarna tekniskt IT-stöd.*
I min skola har vi ett gemensamt överenskommet mål för hur vi ska utnyttja IKT i undervisningen.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.