Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (8 st.) | År 2024 (100 st.) | År 2023 (61 st.) | År 2022 (53 st.) | År 2021 (147 st.) | År 2020 (110 st.) | År 2019 (425 st.) | År 2018 (475 st.) | År 2017 (673 st.) | År 2016 (1 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen. *** Se frågans fördelning: Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen. Medeltal för den egna svarargruppen 2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hela vårt skolsamfund inklusive intressegrupperna har engagerat sig i processen för att utveckla digitaliseringen, och också vårdnadshavarna är medvetna om hur den framskrider.*** Se frågans fördelning: Hela vårt skolsamfund inklusive intressegrupperna har engagerat sig i processen för att utveckla digitaliseringen, och också vårdnadshavarna är medvetna om hur den framskrider. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. *** Se frågans fördelning: Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag tycker att nätkapaciteten räcker till.*** Se frågans fördelning: Jag tycker att nätkapaciteten räcker till. Medeltal för den egna svarargruppen 2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Bästa praxis utvecklas systematiskt och etableras i form av verksamhetsmodeller som är gemensamma för hela arbetsgemenskapen. *** Se frågans fördelning: Bästa praxis utvecklas systematiskt och etableras i form av verksamhetsmodeller som är gemensamma för hela arbetsgemenskapen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.** Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. ** Se frågans fördelning: Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan.** Se frågans fördelning: Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan. Medeltal för den egna svarargruppen 2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. ** Se frågans fördelning: Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. * Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens. * Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna ska ha beredskap att skapa en ny pedagogisk verksamhetskultur som digitaliseringen stöder.* Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna ska ha beredskap att skapa en ny pedagogisk verksamhetskultur som digitaliseringen stöder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.*** Se frågans fördelning: Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag behärskar de viktigaste undervisnings- och lärandemiljöerna inom IT samt de viktigaste metoderna som använder sig av digitala lösningar. *** Se frågans fördelning: Jag behärskar de viktigaste undervisnings- och lärandemiljöerna inom IT samt de viktigaste metoderna som använder sig av digitala lösningar. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. *** Se frågans fördelning: Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens.*** Se frågans fördelning: Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag använder mig mångsidigt av datateknik både i skolans interna och externa kommunikation. *** Se frågans fördelning: Jag använder mig mångsidigt av datateknik både i skolans interna och externa kommunikation. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp. *** Se frågans fördelning: Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Lärarna letar rätt på alternativa pedagogiska modeller som stöder undervisningen.*** Se frågans fördelning: Lärarna letar rätt på alternativa pedagogiska modeller som stöder undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. *** Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. ** Se frågans fördelning: Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. * Se frågans fördelning: Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver din egen kompetens i fråga om användning av informations- och kommunikationsteknik. * Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver din egen kompetens i fråga om användning av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.* Se frågans fördelning: Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 6.2.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.