Årsrapport 1.1.2023-23.3.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (8 st.) |   År 2024 (100 st.) |   År 2023 (61 st.) |   År 2022 (53 st.) |   År 2021 (147 st.) |   År 2020 (110 st.) |   År 2019 (425 st.) |   År 2018 (475 st.) |   År 2017 (673 st.) |   År 2016 (1 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Arbetsgivaren har gett skolans lärare en dator för personligt bruk. ***
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett skolans lärare en dator för personligt bruk.
Medeltal för den egna svarargruppen 2.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
I skolan finns en eller flera tutorlärare eller personer som fungerar som ICT-stöd för de andra lärarnas pedagogiska bruk av nätet.**
Se frågans fördelning: I skolan finns en eller flera tutorlärare eller personer som fungerar som ICT-stöd för de andra lärarnas pedagogiska bruk av nätet.
Medeltal för den egna svarargruppen 2.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats.*
Se frågans fördelning: De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola har vi en plan för utveckling och kompletterande utbildning för digitaliseringen som hålls à jour.*
Se frågans fördelning: I min skola har vi en plan för utveckling och kompletterande utbildning för digitaliseringen som hålls à jour.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. *
Se frågans fördelning: Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan.*
Se frågans fördelning: Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.*
Se frågans fördelning: Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date.*
Se frågans fördelning: De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. *
Se frågans fördelning: I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.*
Se frågans fördelning: Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag behärskar de digitala applikationer och miljöer som jag behöver för det administrativa arbetet. *
Se frågans fördelning: Jag behärskar de digitala applikationer och miljöer som jag behöver för det administrativa arbetet.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen. *
Se frågans fördelning: Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp. *
Se frågans fördelning: Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. *
Se frågans fördelning: Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.*
Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.*
Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens. *
Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna ska ha beredskap att skapa en ny pedagogisk verksamhetskultur som digitaliseringen stöder.*
Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna ska ha beredskap att skapa en ny pedagogisk verksamhetskultur som digitaliseringen stöder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.