Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (1 st.) | År 2024 (100 st.) | År 2023 (61 st.) | År 2022 (53 st.) | År 2021 (147 st.) | År 2020 (110 st.) | År 2019 (425 st.) | År 2018 (475 st.) | År 2017 (673 st.) | År 2016 (1 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Inga betydande skillnader i svaren. |
Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. *** |
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.*** |
Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. *** |
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens. *** |
I min skola har vi en plan för utveckling och kompletterande utbildning för digitaliseringen som hålls à jour.*** |
Skolan har trådlöst nät.*** |
De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats.*** |
Jag behärskar de digitala applikationer och miljöer som jag behöver för det administrativa arbetet. *** |
Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp. *** |
I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. *** |
De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date.*** |
Kvaliteten på de digitala webb- och lärandemiljöerna vid vår skola utvärderas regelbundet. *** |
Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. *** |
Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.*** |
I min skola har vi ett gemensamt överenskommet mål för hur vi ska utnyttja IKT i undervisningen.*** |
Hela vårt skolsamfund inklusive intressegrupperna har engagerat sig i processen för att utveckla digitaliseringen, och också vårdnadshavarna är medvetna om hur den framskrider.** |
De pedagogiska möjligheter som den digitala tekniken ger har klart och tydligt internaliserats inom vår arbetsgemenskap. ** |
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna ska ha beredskap att skapa en ny pedagogisk verksamhetskultur som digitaliseringen stöder.** |
Skolan har ett team för att utveckla pedagogiskt bruk av IKT. ** |
Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. ** |
Bästa praxis utvecklas systematiskt och etableras i form av verksamhetsmodeller som är gemensamma för hela arbetsgemenskapen. ** |
I vår skola får arbetsgemenskapen regelbundet bekanta sig med bästa praxis på olika områden, och alla uppmuntras att prova sig fram.* |
Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. * |
Skolan erbjuder användarna tekniskt IT-stöd.* |
Att dra nytta av bästa praxis är en grej för hela inlärargemenskapen och alla kan glädja sig över de försök som görs, också när de resulterar i platt fall. * |
Jag tycker att nätkapaciteten räcker till.* |
Lärarna letar rätt på alternativa pedagogiska modeller som stöder undervisningen.* |
Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. * |
Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.* |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. * |
I våra mer omfattande och långsiktiga planer har vi skrivit in hur vi tänkt utveckla digitaliseringen. * |
Arbetsgivaren har gett skolans lärare en dator för personligt bruk. * |
Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. * |
I skolan finns en eller flera tutorlärare eller personer som fungerar som ICT-stöd för de andra lärarnas pedagogiska bruk av nätet.* |
I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. * |
Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2012 och 10.2.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.