Årsrapport 1.1.2012-10.2.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (1 st.) |   År 2024 (100 st.) |   År 2023 (61 st.) |   År 2022 (53 st.) |   År 2021 (147 st.) |   År 2020 (110 st.) |   År 2019 (425 st.) |   År 2018 (475 st.) |   År 2017 (673 st.) |   År 2016 (1 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Inga betydande skillnader i svaren.
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. ***
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.***
Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. ***
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens. ***
I min skola har vi en plan för utveckling och kompletterande utbildning för digitaliseringen som hålls à jour.***
Skolan har trådlöst nät.***
De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats.***
Jag behärskar de digitala applikationer och miljöer som jag behöver för det administrativa arbetet. ***
Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.***
Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp. ***
I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. ***
De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date.***
Kvaliteten på de digitala webb- och lärandemiljöerna vid vår skola utvärderas regelbundet. ***
Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. ***
Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.***
I min skola har vi ett gemensamt överenskommet mål för hur vi ska utnyttja IKT i undervisningen.***
Hela vårt skolsamfund inklusive intressegrupperna har engagerat sig i processen för att utveckla digitaliseringen, och också vårdnadshavarna är medvetna om hur den framskrider.**
De pedagogiska möjligheter som den digitala tekniken ger har klart och tydligt internaliserats inom vår arbetsgemenskap. **
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna ska ha beredskap att skapa en ny pedagogisk verksamhetskultur som digitaliseringen stöder.**
Skolan har ett team för att utveckla pedagogiskt bruk av IKT. **
Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. **
Bästa praxis utvecklas systematiskt och etableras i form av verksamhetsmodeller som är gemensamma för hela arbetsgemenskapen. **
I vår skola får arbetsgemenskapen regelbundet bekanta sig med bästa praxis på olika områden, och alla uppmuntras att prova sig fram.*
Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. *
Skolan erbjuder användarna tekniskt IT-stöd.*
Att dra nytta av bästa praxis är en grej för hela inlärargemenskapen och alla kan glädja sig över de försök som görs, också när de resulterar i platt fall. *
Jag tycker att nätkapaciteten räcker till.*
Lärarna letar rätt på alternativa pedagogiska modeller som stöder undervisningen.*
Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. *
Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.*
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. *
I våra mer omfattande och långsiktiga planer har vi skrivit in hur vi tänkt utveckla digitaliseringen. *
Arbetsgivaren har gett skolans lärare en dator för personligt bruk. *
Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. *
I skolan finns en eller flera tutorlärare eller personer som fungerar som ICT-stöd för de andra lärarnas pedagogiska bruk av nätet.*
I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. *
Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.