Årsrapport 1.1.2023-20.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (8 st.) |   År 2024 (100 st.) |   År 2023 (61 st.) |   År 2022 (53 st.) |   År 2021 (147 st.) |   År 2020 (110 st.) |   År 2019 (425 st.) |   År 2018 (475 st.) |   År 2017 (673 st.) |   År 2016 (1 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Arbetsgivaren har gett skolans lärare en dator för personligt bruk. ***
De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date.***
De pedagogiska möjligheter som den digitala tekniken ger har klart och tydligt internaliserats inom vår arbetsgemenskap. **
Jag tycker att nätkapaciteten räcker till.**
I min skola har vi ett gemensamt överenskommet mål för hur vi ska utnyttja IKT i undervisningen.**
Välj den nivå som bäst beskriver din egen kompetens i fråga om användning av informations- och kommunikationsteknik. *
Jag behärskar de viktigaste undervisnings- och lärandemiljöerna inom IT samt de viktigaste metoderna som använder sig av digitala lösningar. *
Lärarna kan redogöra för sin pedagogiska och tekniska IKT-kompetens och sina utvecklingsbehov i dessa avseenden.*
Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. *
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens.***
Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan.***
I vår skola får arbetsgemenskapen regelbundet bekanta sig med bästa praxis på olika områden, och alla uppmuntras att prova sig fram.***
Lärarnas pedagogiska val utvecklas jämsides med skolans digitala utveckling och medför betydande förändringar i skolans verksamhetskultur. ***
Jag uppmuntrar klart min arbetsgemenskap att ta fram kreativa lösningar också i fråga om digitaliseringen. ***
Lärarna utvecklar nya tillvägagångssätt som stöder digitaliseringen. ***
Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. ***
Att dra nytta av bästa praxis är en grej för hela inlärargemenskapen och alla kan glädja sig över de försök som görs, också när de resulterar i platt fall. ***
Med utgångspunkt i utvärderingarna vidtas utvecklingsåtgärder, och vi informerar regelbundet om alla förändringar.***
Lärarna letar rätt på alternativa pedagogiska modeller som stöder undervisningen.**
Bästa praxis utvecklas systematiskt och etableras i form av verksamhetsmodeller som är gemensamma för hela arbetsgemenskapen. **
Hela vårt skolsamfund inklusive intressegrupperna har engagerat sig i processen för att utveckla digitaliseringen, och också vårdnadshavarna är medvetna om hur den framskrider.**
Skolan har ett team för att utveckla pedagogiskt bruk av IKT. **
I våra mer omfattande och långsiktiga planer har vi skrivit in hur vi tänkt utveckla digitaliseringen. **
I min skola har vi en plan för utveckling och kompletterande utbildning för digitaliseringen som hålls à jour.*
Skolan har ett fast nät.*
I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. *
Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. *
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna ska ha beredskap att skapa en ny pedagogisk verksamhetskultur som digitaliseringen stöder.*
I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. *
Praxisen sprids och omvandlas till modeller som flera lärare kan dra nytta av i arbetet, till exempel för en hel årskurs eller läroämnesgrupp. *
Målsatt nivå: Skolorna och läroanstalterna har praxis för att utveckla och dela med sig av sin förenade kompetens. *

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.