Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2024 (49 st.) | År 2023 (61 st.) | År 2022 (53 st.) | År 2021 (147 st.) | År 2020 (110 st.) | År 2019 (425 st.) | År 2018 (475 st.) | År 2017 (673 st.) | År 2016 (1 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Arbetsgivaren har gett skolans lärare en dator för personligt bruk. *** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett skolans lärare en dator för personligt bruk. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date.*** Se frågans fördelning: De digitala webb- och lärandemiljöerna vi använder oss av är up-to-date. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola har vi ett gemensamt överenskommet mål för hur vi ska utnyttja IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: I min skola har vi ett gemensamt överenskommet mål för hur vi ska utnyttja IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
I skolan finns en eller flera tutorlärare eller personer som fungerar som ICT-stöd för de andra lärarnas pedagogiska bruk av nätet.*** Se frågans fördelning: I skolan finns en eller flera tutorlärare eller personer som fungerar som ICT-stöd för de andra lärarnas pedagogiska bruk av nätet. Medeltal för den egna svarargruppen 1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Kvaliteten på de digitala webb- och lärandemiljöerna vid vår skola utvärderas regelbundet. *** Se frågans fördelning: Kvaliteten på de digitala webb- och lärandemiljöerna vid vår skola utvärderas regelbundet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. *** Se frågans fördelning: Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen.*** Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Min skola har en strategi med vars hjälp vi eftersträvar att nå digitaliseringsmålen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Skolan har trådlöst nät.*** Se frågans fördelning: Skolan har trådlöst nät. Medeltal för den egna svarargruppen 2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.9 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag behärskar de viktigaste undervisnings- och lärandemiljöerna inom IT samt de viktigaste metoderna som använder sig av digitala lösningar. ** Se frågans fördelning: Jag behärskar de viktigaste undervisnings- och lärandemiljöerna inom IT samt de viktigaste metoderna som använder sig av digitala lösningar. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats.** Se frågans fördelning: De lärarspecifika digitaliseringsmålen har definierats. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
De pedagogiska möjligheter som den digitala tekniken ger har klart och tydligt internaliserats inom vår arbetsgemenskap. ** Se frågans fördelning: De pedagogiska möjligheter som den digitala tekniken ger har klart och tydligt internaliserats inom vår arbetsgemenskap. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. ** Se frågans fördelning: Hur digitaliseringen framskrider utvärderas systematiskt och regelbundet i relation till skolans gemensamt överenskomna mål. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. ** Se frågans fördelning: Målsatt nivå: Hela skolsamfundet har engagerat sig i den förändring som digitaliseringen medför. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser.* Se frågans fördelning: Den pedagogiska praxisen inom vår arbetsgemenskap stöder användningen av IKT i undervisnings- och lärandeprocesser. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. * Se frågans fördelning: Inom vår arbetsgemenskap har vi en klar vision som omfattar de intrikata målen som ska möjliggöra digitalt lärande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. * Se frågans fördelning: I min skola erbjuder lärarna kollegialt IT-stöd. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens.** Se frågans fördelning: Under utvecklingssamtalen diskuteras respektive lärares IKT-kompetens. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Skolan har ett fast nät.* Se frågans fördelning: Skolan har ett fast nät. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. * Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utarbeta nya verksamhetsmodeller. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. * Se frågans fördelning: Skolans verksamhetskultur möjliggör olika omfattande undervisningsförsök där flera lärare och läroämnen ingår. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan.* Se frågans fördelning: Eleverna får använda egna apparater för inlärning i skolan. Medeltal för den egna svarargruppen 1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. * Se frågans fördelning: Inom vår arbetsgemenskap finns det en positiv grundinställning till att prova på nya idéer inom undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 31.12.2018 och 7.12.2019. Uppgifterna på denna sida ändras inte.