Vastausten jakauma
| Vuosi 2022 | Vuosi 2021 | Vuosi 2020 | Vuosi 2019 | Vuosi 2018 | Vuosi 2017 | Vuosi 2016 |
1 | 1.9 | 1.4 | 0.0 | 1.2 | 1.7 | 1.5 | 0.0 |
---|
2 | 32.7 | 16.2 | 11.7 | 28.2 | 31.4 | 31.4 | 0.0 |
---|
3 | 53.8 | 59.2 | 73.8 | 59.2 | 54.0 | 55.4 | 0.0 |
---|
4 | 1.9 | 6.3 | 4.9 | 2.9 | 4.1 | 5.0 | 0.0 |
Vastausvaihtoehdot
- Olemme alussa: Koululla ei ole riittävää osaamista ja tarvittavia käytänteitä osaamisen kehittämistarpeiden arviointiin.
- Asia on vireillä: Koulussa on riittävästi osaamista ja tarvittavat käytänteet osaamisen kehittämistarpeiden arvioimiseksi. Osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia on tarjolla, mutta ne keskittyvät usein vain yksilön osaamisen kehittämiseen. Osa opettajista saattaa hyödyntää yhteisöllisiä käytänteitä, mutta se ei ole yhteinen toimintatapa koulussa. Yhteisölliset käytänteet eivät liity oppilaiden oppimistavoitteisiin.
- Olemme kehittyneet: Koulussa on tarkoituksenmukaiset käytänteet opettajien osaamistarpeiden arvioimiseksi, ja sitä tukee osaava henkilöstö. Organisaation osaamisen kehittäminen keskittyy selkeästi tietoihin ja taitoihin, joita tarvitaan digitalisaation käynnistämisessä ja toteuttamisessa. Oppimista ohjaa yhteisöllisen kehittämisen sykli.
- Olemme tavoitteessa: Koulussa on erinomaiset käytänteet opettajien osaamistarpeiden arvioimiseksi ja kokonaisvaltainen lähestymistapa koko koulun osaamisen kehittämiseen. Kehittämisen on suunniteltu tapahtuvan uuden oppimisen ja sen käytäntöön soveltamisen sykleissä niin koulun sisällä kuin yhdessä muiden koulujen kanssa. Oppimismahdollisuudet rakentavat tehokkaasti yhteistä osaamista ja korostavat yhteisöllistä oppimista. Käytössä on selkeitä toimintamalleja jatkuvan tuen tarjoamiseksi osaamisen kehittymiselle.