Vuosiraportti 1.1.2020-21.11.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2024 (88 kpl) |   Vuosi 2023 (61 kpl) |   Vuosi 2022 (53 kpl) |   Vuosi 2021 (147 kpl) |   Vuosi 2020 (110 kpl) |   Vuosi 2019 (425 kpl) |   Vuosi 2018 (475 kpl) |   Vuosi 2017 (673 kpl) |   Vuosi 2016 (1 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Koululla toimii TVT:n käytön pedagogisen kehittämisen tiimi***
Katso kysymyksen jakauma: Koululla toimii TVT:n käytön pedagogisen kehittämisen tiimi
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia kouluni kehittämisessä.**
Katso kysymyksen jakauma: Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia kouluni kehittämisessä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.**
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Opettajat kehittävät uusia digitalisaatiota tukevia käytänteitä.**
Katso kysymyksen jakauma: Opettajat kehittävät uusia digitalisaatiota tukevia käytänteitä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Hyvät käytänteet esitellään työyhteisölle säännöllisesti ja työyhteisöä rohkaistaan kokeiluun.**
Katso kysymyksen jakauma: Hyvät käytänteet esitellään työyhteisölle säännöllisesti ja työyhteisöä rohkaistaan kokeiluun.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Hyvät käytänteet leviävät useiden opettajien hyödyntämiksi työmalleiksi esimerkiksi koko luokka-asteen tai aineryhmän sisällä.**
Katso kysymyksen jakauma: Hyvät käytänteet leviävät useiden opettajien hyödyntämiksi työmalleiksi esimerkiksi koko luokka-asteen tai aineryhmän sisällä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on käytänteet organisaation yhteiseen osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen.

Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Katso kysymyksen jakauma: Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on käytänteet organisaation yhteiseen osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen.

Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Arvioinnin perusteella tehdään kehittämistoimenpiteitä ja muutoksista tiedotetaan säännöllisesti.*
Katso kysymyksen jakauma: Arvioinnin perusteella tehdään kehittämistoimenpiteitä ja muutoksista tiedotetaan säännöllisesti.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Opettajat hakevat vaihtoehtoisia pedagogisia malleja opetuksen tueksi.*
Katso kysymyksen jakauma: Opettajat hakevat vaihtoehtoisia pedagogisia malleja opetuksen tueksi.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitaalisten verkko- ja oppimisympäristöjen laatuominaisuudet arvioidaan säännöllisesti.*
Katso kysymyksen jakauma: Digitaalisten verkko- ja oppimisympäristöjen laatuominaisuudet arvioidaan säännöllisesti.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyvien käytänteiden hyödyntäminen koskee koko oppivaa yhteisöä ja kokeiluista osataan iloita niiden epäonnistuessakin.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyvien käytänteiden hyödyntäminen koskee koko oppivaa yhteisöä ja kokeiluista osataan iloita niiden epäonnistuessakin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulun toimintakulttuuri mahdollistaa erilaiset laajamittaiset, useita eri opettajia ja oppiaineita koskevat opetuskokeilut.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulun toimintakulttuuri mahdollistaa erilaiset laajamittaiset, useita eri opettajia ja oppiaineita koskevat opetuskokeilut.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Opettajien pedagogiset valinnat kehittyvät samanaikaisesti digitalisaatiokehityksen kanssa tuottaen merkittäviä muutoksia koulun toimintakulttuuriin.*
Katso kysymyksen jakauma: Opettajien pedagogiset valinnat kehittyvät samanaikaisesti digitalisaatiokehityksen kanssa tuottaen merkittäviä muutoksia koulun toimintakulttuuriin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyviä käytänteitä kehitetään suunnitelmallisesti ja ne vakiinnutetaan koko työyhteisön yhteiseksi toimintamalliksi.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyviä käytänteitä kehitetään suunnitelmallisesti ja ne vakiinnutetaan koko työyhteisön yhteiseksi toimintamalliksi.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koululla toimii tutoropettaja tai -opettajia tieto- ja viestintäteknologian pedagogisen käytön tukena muille opettajille.*
Katso kysymyksen jakauma: Koululla toimii tutoropettaja tai -opettajia tieto- ja viestintäteknologian pedagogisen käytön tukena muille opettajille.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Työyhteisöllä on visio, joka sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi.*
Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisöllä on visio, joka sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaat voivat käyttää koulussa omia laitteitaan oppimisessa.*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat voivat käyttää koulussa omia laitteitaan oppimisessa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitalisaatioon liittyvä kehittäminen on kirjattu laajempiin pitkän tähtäimen suunnitelmiin.*
Katso kysymyksen jakauma: Digitalisaatioon liittyvä kehittäminen on kirjattu laajempiin pitkän tähtäimen suunnitelmiin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koululla on tarjolla teknistä tukea tietoteknologian käyttöön*
Katso kysymyksen jakauma: Koululla on tarjolla teknistä tukea tietoteknologian käyttöön
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitalisaation edistymistä arvioidaan suhteessa koulun yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin suunnitelmallisesti ja säännöllisesti.*
Katso kysymyksen jakauma: Digitalisaation edistymistä arvioidaan suhteessa koulun yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin suunnitelmallisesti ja säännöllisesti.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Käytän kouluni sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä monipuolisesti tietoteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Käytän kouluni sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä monipuolisesti tietoteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen.

Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Katso kysymyksen jakauma: Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen.

Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Rohkaisen työyhteisöä avoimesti luoviin ratkaisuihin koskien myös digitalisaatiota.*
Katso kysymyksen jakauma: Rohkaisen työyhteisöä avoimesti luoviin ratkaisuihin koskien myös digitalisaatiota.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Verkon kapasiteetti on mielestäni riittävä.*
Katso kysymyksen jakauma: Verkon kapasiteetti on mielestäni riittävä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.