Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2020 (110 kpl) | Vuosi 2019 (425 kpl) | Vuosi 2018 (475 kpl) | Vuosi 2017 (673 kpl) | Vuosi 2016 (1 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
| Hallitsen keskeiset opetuksen ja oppimisen tietoteknologiset ympäristöt ja digitaalisuutta hyödyntävät menetelmät.* Katso kysymyksen jakauma: Hallitsen keskeiset opetuksen ja oppimisen tietoteknologiset ympäristöt ja digitaalisuutta hyödyntävät menetelmät. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Valitse taso, joka kuvaa parhaiten omaa osaamistasi tieto- ja viestintäteknologian käytössä* Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten omaa osaamistasi tieto- ja viestintäteknologian käytössä Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Opettajat kykenevät kuvaamaan pedagogisen ja teknisen TVT-osaamisensa ja kehittymistarpeensa.* Katso kysymyksen jakauma: Opettajat kykenevät kuvaamaan pedagogisen ja teknisen TVT-osaamisensa ja kehittymistarpeensa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Koko kouluyhteisö ja sidosryhmät on sitoutettu digitalisaation kehittämisprosessiin ja myös huoltajat ovat tietoisia muutoksen etenemisestä.** Katso kysymyksen jakauma: Koko kouluyhteisö ja sidosryhmät on sitoutettu digitalisaation kehittämisprosessiin ja myös huoltajat ovat tietoisia muutoksen etenemisestä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) | 
| Kouluni digitalisaatioon liittyvä kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelma on ajan tasalla.* Katso kysymyksen jakauma: Kouluni digitalisaatioon liittyvä kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelma on ajan tasalla. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Koululla on kiinteä verkkoyhteys.* Katso kysymyksen jakauma: Koululla on kiinteä verkkoyhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Hallitsen tarvitsemani hallintotyön digitaaliset sovellukset ja ympäristöt.* Katso kysymyksen jakauma: Hallitsen tarvitsemani hallintotyön digitaaliset sovellukset ja ympäristöt. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Verkon kapasiteetti on mielestäni riittävä.* Katso kysymyksen jakauma: Verkon kapasiteetti on mielestäni riittävä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Opettajat hakevat vaihtoehtoisia pedagogisia malleja opetuksen tueksi.* Katso kysymyksen jakauma: Opettajat hakevat vaihtoehtoisia pedagogisia malleja opetuksen tueksi. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Opettajat kehittävät uusia digitalisaatiota tukevia käytänteitä.* Katso kysymyksen jakauma: Opettajat kehittävät uusia digitalisaatiota tukevia käytänteitä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Työyhteisöllä on visio, joka  sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi.* Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisöllä on visio, joka  sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on hyvät valmiudet luoda uusi pedagoginen toimintakulttuuri, jota digitalisaatio tukee. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on hyvät valmiudet luoda uusi pedagoginen toimintakulttuuri, jota digitalisaatio tukee. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
| Koululla toimii tutoropettaja tai -opettajia tieto- ja viestintäteknologian pedagogisen käytön tukena muille opettajille.* Katso kysymyksen jakauma: Koululla toimii tutoropettaja tai -opettajia tieto- ja viestintäteknologian pedagogisen käytön tukena muille opettajille. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) | 
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
