Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (1 kpl) | Vuosi 2024 (100 kpl) | Vuosi 2023 (61 kpl) | Vuosi 2022 (53 kpl) | Vuosi 2021 (147 kpl) | Vuosi 2020 (110 kpl) | Vuosi 2019 (425 kpl) | Vuosi 2018 (475 kpl) | Vuosi 2017 (673 kpl) | Vuosi 2016 (1 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Vastauksista ei löytynyt merkittäviä eroja. |
Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Tavoitetaso: Koulullani on strategia, jonka avulla pyritään saavuttamaan digitalisaatioon liittyvät tavoitteet. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Työyhteisöllä on visio, joka sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi.*** |
Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on käytänteet organisaation yhteiseen osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Kouluni digitalisaatioon liittyvä kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelma on ajan tasalla.*** |
Koululla on langaton verkkoyhteys.*** |
Digitalisaatioon liittyvät opettajakohtaiset tavoitteet on määritelty.*** |
Hallitsen tarvitsemani hallintotyön digitaaliset sovellukset ja ympäristöt.*** |
Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia kouluni kehittämisessä.*** |
Hyvät käytänteet leviävät useiden opettajien hyödyntämiksi työmalleiksi esimerkiksi koko luokka-asteen tai aineryhmän sisällä.*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Digitaaliset verkko- ja oppimisympäristöt ovat ajanmukaiset.*** |
Digitaalisten verkko- ja oppimisympäristöjen laatuominaisuudet arvioidaan säännöllisesti.*** |
Opettajat kehittävät uusia digitalisaatiota tukevia käytänteitä.*** |
Arvioinnin perusteella tehdään kehittämistoimenpiteitä ja muutoksista tiedotetaan säännöllisesti.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Koko kouluyhteisö ja sidosryhmät on sitoutettu digitalisaation kehittämisprosessiin ja myös huoltajat ovat tietoisia muutoksen etenemisestä.** |
Digitaaliseen teknologiaan liittyvät pedagogiset mahdollisuudet on selvästi sisäistetty työyhteisössä.** |
Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on hyvät valmiudet luoda uusi pedagoginen toimintakulttuuri, jota digitalisaatio tukee. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Koululla toimii TVT:n käytön pedagogisen kehittämisen tiimi** |
Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.** |
Hyviä käytänteitä kehitetään suunnitelmallisesti ja ne vakiinnutetaan koko työyhteisön yhteiseksi toimintamalliksi.** |
Hyvät käytänteet esitellään työyhteisölle säännöllisesti ja työyhteisöä rohkaistaan kokeiluun.* |
Digitalisaation edistymistä arvioidaan suhteessa koulun yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin suunnitelmallisesti ja säännöllisesti.* |
Koululla on tarjolla teknistä tukea tietoteknologian käyttöön* |
Hyvien käytänteiden hyödyntäminen koskee koko oppivaa yhteisöä ja kokeiluista osataan iloita niiden epäonnistuessakin.* |
Verkon kapasiteetti on mielestäni riittävä.* |
Opettajat hakevat vaihtoehtoisia pedagogisia malleja opetuksen tueksi.* |
Koulun toimintakulttuuri mahdollistaa erilaiset laajamittaiset, useita eri opettajia ja oppiaineita koskevat opetuskokeilut.* |
Työyhteisön pedagogiset käytänteet tukevat teknologian käyttöä opetus- ja oppimisprosessissa.* |
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Digitalisaatioon liittyvä kehittäminen on kirjattu laajempiin pitkän tähtäimen suunnitelmiin.* |
Työnantaja on antanut opettajille henkilökohtaiseen käyttöön tietokoneet.* |
Opettajien pedagogiset valinnat kehittyvät samanaikaisesti digitalisaatiokehityksen kanssa tuottaen merkittäviä muutoksia koulun toimintakulttuuriin.* |
Koululla toimii tutoropettaja tai -opettajia tieto- ja viestintäteknologian pedagogisen käytön tukena muille opettajille.* |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2012 - 10.2.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.