Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2020 (110 kpl) | Vuosi 2019 (425 kpl) | Vuosi 2018 (475 kpl) | Vuosi 2017 (673 kpl) | Vuosi 2016 (1 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Tavoitetaso: Koulullani on strategia, jonka avulla pyritään saavuttamaan digitalisaatioon liittyvät tavoitteet. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Hyvät käytänteet leviävät useiden opettajien hyödyntämiksi työmalleiksi esimerkiksi koko luokka-asteen tai aineryhmän sisällä.*** |
Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Digitaaliset verkko- ja oppimisympäristöt ovat ajanmukaiset.*** |
Arvioinnin perusteella tehdään kehittämistoimenpiteitä ja muutoksista tiedotetaan säännöllisesti.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Digitalisaation edistymistä arvioidaan suhteessa koulun yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin suunnitelmallisesti ja säännöllisesti.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten omaa osaamistasi tieto- ja viestintäteknologian käytössä*** |
Digitalisaatioon liittyvät opettajakohtaiset tavoitteet on määritelty.*** |
Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on käytänteet organisaation yhteiseen osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Työnantaja on antanut opettajille henkilökohtaiseen käyttöön tietokoneet.** |
Koululla on langaton verkkoyhteys.** |
Koululla toimii TVT:n käytön pedagogisen kehittämisen tiimi** |
Käytän kouluni sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä monipuolisesti tietoteknologiaa.** |
Digitaalisten verkko- ja oppimisympäristöjen laatuominaisuudet arvioidaan säännöllisesti.** |
Hallitsen keskeiset opetuksen ja oppimisen tietoteknologiset ympäristöt ja digitaalisuutta hyödyntävät menetelmät.** |
Hyviä käytänteitä kehitetään suunnitelmallisesti ja ne vakiinnutetaan koko työyhteisön yhteiseksi toimintamalliksi.** |
Hyvien käytänteiden hyödyntäminen koskee koko oppivaa yhteisöä ja kokeiluista osataan iloita niiden epäonnistuessakin.** |
Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia kouluni kehittämisessä.** |
Työyhteisöllä on visio, joka sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi.** |
Työyhteisön pedagogiset käytänteet tukevat teknologian käyttöä opetus- ja oppimisprosessissa.* |
Opettajat kykenevät kuvaamaan pedagogisen ja teknisen TVT-osaamisensa ja kehittymistarpeensa.* |
Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on hyvät valmiudet luoda uusi pedagoginen toimintakulttuuri, jota digitalisaatio tukee. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Digitaaliseen teknologiaan liittyvät pedagogiset mahdollisuudet on selvästi sisäistetty työyhteisössä.* |
Digitalisaatioon liittyvä kehittäminen on kirjattu laajempiin pitkän tähtäimen suunnitelmiin.* |
Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
Kouluni digitalisaatioon liittyvä kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelma on ajan tasalla.* |
Rohkaisen työyhteisöä avoimesti luoviin ratkaisuihin koskien myös digitalisaatiota.* |
Koululla on kiinteä verkkoyhteys.** |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.