Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2019 (298 kpl) | Vuosi 2018 (329 kpl) | Vuosi 2017 (480 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Työyhteisöllä on visio, joka sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi.*** Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisöllä on visio, joka sisältää seikkaperäiset tavoitteet digitaalisen oppimisen mahdollistamiseksi. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** Katso kysymyksen jakauma: Tavoitetaso: Koko kouluyhteisö on sitoutunut digitalisaation mukanaan tuomaan muutokseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on käytänteet organisaation yhteiseen osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** Katso kysymyksen jakauma: Tavoitetaso: Kouluilla ja oppilaitoksilla on käytänteet organisaation yhteiseen osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia kouluni kehittämisessä.** Katso kysymyksen jakauma: Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia kouluni kehittämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tavoitetaso: Koulullani on strategia, jonka avulla pyritään saavuttamaan digitalisaatioon liittyvät tavoitteet. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** Katso kysymyksen jakauma: Tavoitetaso: Koulullani on strategia, jonka avulla pyritään saavuttamaan digitalisaatioon liittyvät tavoitteet. Valitse seuraavista koulusi tilanteeseen parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.** Katso kysymyksen jakauma: Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Koululla toimii TVT:n käytön pedagogisen kehittämisen tiimi* Katso kysymyksen jakauma: Koululla toimii TVT:n käytön pedagogisen kehittämisen tiimi Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitaaliset verkko- ja oppimisympäristöt ovat ajanmukaiset.* Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset verkko- ja oppimisympäristöt ovat ajanmukaiset. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opettajat kehittävät uusia digitalisaatiota tukevia käytänteitä.* Katso kysymyksen jakauma: Opettajat kehittävät uusia digitalisaatiota tukevia käytänteitä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Hyvät käytänteet leviävät useiden opettajien hyödyntämiksi työmalleiksi esimerkiksi koko luokka-asteen tai aineryhmän sisällä.* Katso kysymyksen jakauma: Hyvät käytänteet leviävät useiden opettajien hyödyntämiksi työmalleiksi esimerkiksi koko luokka-asteen tai aineryhmän sisällä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kouluni digitalisaatioon liittyvä kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelma on ajan tasalla.* Katso kysymyksen jakauma: Kouluni digitalisaatioon liittyvä kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelma on ajan tasalla. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitalisaatioon liittyvät opettajakohtaiset tavoitteet on määritelty.* Katso kysymyksen jakauma: Digitalisaatioon liittyvät opettajakohtaiset tavoitteet on määritelty. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Hallitsen tarvitsemani hallintotyön digitaaliset sovellukset ja ympäristöt.* Katso kysymyksen jakauma: Hallitsen tarvitsemani hallintotyön digitaaliset sovellukset ja ympäristöt. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opettajat hakevat vaihtoehtoisia pedagogisia malleja opetuksen tueksi.* Katso kysymyksen jakauma: Opettajat hakevat vaihtoehtoisia pedagogisia malleja opetuksen tueksi. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Hyvien käytänteiden hyödyntäminen koskee koko oppivaa yhteisöä ja kokeiluista osataan iloita niiden epäonnistuessakin.* Katso kysymyksen jakauma: Hyvien käytänteiden hyödyntäminen koskee koko oppivaa yhteisöä ja kokeiluista osataan iloita niiden epäonnistuessakin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Hyviä käytänteitä kehitetään suunnitelmallisesti ja ne vakiinnutetaan koko työyhteisön yhteiseksi toimintamalliksi.* Katso kysymyksen jakauma: Hyviä käytänteitä kehitetään suunnitelmallisesti ja ne vakiinnutetaan koko työyhteisön yhteiseksi toimintamalliksi. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koululla on tarjolla teknistä tukea tietoteknologian käyttöön* Katso kysymyksen jakauma: Koululla on tarjolla teknistä tukea tietoteknologian käyttöön Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koululla on kiinteä verkkoyhteys.* Katso kysymyksen jakauma: Koululla on kiinteä verkkoyhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Vastauksista ei löytynyt merkittäviä eroja. |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.